Alla inlägg den 23 februari 2011

Av Keja - 23 februari 2011 09:14

Lopme Naestíe


Ankarede midsommarfirande samt Jokkmoks vintermarknad har jag besökt och bägge platsera har givit mig många härliga minnen som jag bär på, jag tänker inte så mycket på själva ställena även om dom ger starka intryck.


Jag tänker mera på dom människor man har träffat i Anakrede samt på Vintermarknaden i Jokkmok för vissa av dom glömmer man aldrig på gott och ont, jag tror att det är ömsesidigt.


När jag tänker tillbaka på min första vistelse i Ankarede så blir jag full av skratt, för jag blev inbjuden av en god vän att följa med, vi var 4-5 st glada samer som satt oss i en Volvo 245 lastad till max och sen gick det undan (stackars bil), jag hade hört så mycket om midsommarfirandet i Ankarede.


Det blev en total upplevelse som verkligen ruskade om mig, för min egen samiska identitet som då var väldigt flummig blommade ut, för jag träffade en äldre samsik kvinna som blev min mentor under vistelsen, för hennes berättelser om vran samiska tradition kultur och rennäring kommer jag alltid bära med mig.


Jag hade ingen gapta (kolt) och man tittade lite avundsjukt på alla samer som hade klätt upp sig i gaptan inför dansen,det var nog många som undrade vad är han för en filur som är med oss samer här,jag hade inte så mycket kunskap om min samiska släkt och det ställde till med bekymmer för mig, för det är en tradition som dom äldre håller hårt på att man kan besvara frågan vem är du?..Dvs vem är dina föräldrar och vart kommer dom ifrån.


Idag har jag den kunskapen samt en stark samisk identitet och jag har nog blivit lite som dom äldre när jag träffar dom yngre samerna, för jag frågar genast vem är du och drar mig inte för att skälla ut dom yngre dvs påminna dom att dom ska presentera sig för oss äldre samer för någon jävla hyfs ska det vara anser jag, och jag blir så jävla full i skratt när jag kommer på mig själv.


Men det har saknats en viktig pusselbit i min samiska identitet och det är att jag har ingen gapta men samtidigt så har tankarna varit att jag blir väl inte mera same bara för att jag äger en,för dom samer jag har träffat har sett mig som same ändå utan gapta men visst har det kanske underlättat om jag har haft en.


Ja nästa helg åker jag till Funäsdalen och bevistar Lopme Naestí dvs den samiska kulturveckan i funäs, jag ser framemot att lördagen där samt gå på området och insupa samisk kultur men även träffa nya människor och förhoppningvisa få nya vänner, men jag ska gå där på området och kika på allt som visas men klädd som en vanlig svensson och hålla en lågprofil, för sen på kvällen då kommer jag ta på mig min gapta för den är klar nu.


Ja det ska bliverkligen kul att se omgivningens reaktion när jag kommer spatserande i min nya gapta, undrar om jag kommer få blickar eller om dom tänker jaha det var verkligen på tiden att den där stadslappen fixade sig en gapta.


Nu säger jag bara Nå nå

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till Stadslappen..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards