Alla inlägg under juli 2010

Av Keja - 9 juli 2010 12:24


Samernas Rättigheter


Jag läste kommunalrådet i Östersund Karin Thomassons Blogg (Mp) om sin dag i Almedalen och hon ifrågsatte ointresset för dom samiska frågorna när hon vimlade runt bland lobbyister,organisationer samt olika partiers företrädare.


Det som är posistivt är att hon kanske inser att frågor som rör oss samer petar man inte gärna i och speciellt om det gäller rätten till vatten,fiske, jakt och marken som finns i vårat land dvs våran rätt att få självbestämmande över våran egen kultur som innehåller näringen språket etc.


För man har utrett frågan sen 19912 och vad har hänt sen dess, jo man har tagit beslut om dom enkla frågorna som tex språket för där går det vinna enkla poäng, men Karin har inte insett den kraft som finns emot oss samer när ämnet ratificeringen av ILO-169 Konventionen om ursprungsbefolkningen rättigheter.


Jag vet av margareta Winberg(S) Fd Jordbruksminister samt Rune Berglund (s) riksdagsledamot samt ansvarig för samiska frågorna för S-gruppen att det finns starka lobbygrupper samt s-märkta ledamöter som inte under några omständigheter kommer rösta ja vid en omröstning i riskdagen, för som en riskdagsledamot sa till mig att det spelar ingen roll från vilket parti man kommer så begår man politiskt självmord om man stöder förslaget till en ratificering av konventionen.


Jag kanske låter mycket pessimistisk men när jag inser vilka ekonomiska krafter som förlorar mycket om Sverige ratificerar konventionen så går det upp ett liljeholmen att dom krafterna är för mäktiga (LRF-Skogsbolagen-samt olika lobby grupper),Det är miljarder mot en näring som max kommer upp till 250-300 milj beror på hur man räknar dvs vi väger för lätt...


Men kampen måste fortsätta men det som ytterliga komplicerar situationen är att vi samer inte är överens i den frågan, den dagen vi alla samer sluter upp gemensamt för att Sverige ska oundvikligen ratificera konventionen då kanske det skulle bli en verklighet...

Av Keja - 6 juli 2010 13:12


Nu är den politiska cirkusen i Almedalen i full fart.


Jag har granskat dom politiska utspelen som har haglat över oss vanliga medborgare, för nu ska vi dödliga övertygas att vi har den bästa lösningen för Sverige och vi vet hur landet skall skötas.


Jag tvingas konstatera att en röst på Mona Sahlin (s) är en bortkastad röst, för hon har tappat den glöd hon tidigare hade när hon satt som minister i olika regeringar,och att rösta på Vänstern är för mig helt uteslutet för dom har ingen som helst verklighetsförankring hur vårat samhälle i dag fungerar.


Miljöpartiet är det parti som ligger mig närmast men tyvärr så får även dom nobben av mig för dom har mycket att bevisa inom dom sociala frågorna,för det är mycket snack och liten verkstad av ledande politiker inom partiet.


Moderaterna ja egentligen så skulle det kunna vara ett tänkbart alternativ, men ideologiskt så ligger dom förmycket till höger och deras skattesyn skrämmer mig ibland.


Centern Kristdemokraterna Folkpartiet är inget alternativ för mig alls för dom är bunt flummare och specielt Centern, för det partiet har totalt tappat alla respekt för människor.


Vad är slutsatsen av detta ?, jo att min röst kan i ren protest hamna hos Sverigdemokraterna för deras politik är rasistisk och lider av en stor islam-fobi samt uttalat stöd att vi samer inte ska få åtnjuta våran minoritets ställning..


Men mycket kan hända under slutspurten men man måste få fundera och tänka kring alternativen..

Presentation


Välkommen till Stadslappen..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards