Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Mångkulturellt Jämtland (Sapmi)

Av Keja - 17 februari 2011 13:55

Tankar kring ett mångkulturellt Jämtland-Staare!!


När jag i morse lyssnade på nyheterna från Radio-Jämtland så berättade man om att det finns plander på att på stadsdel norr bygga en Moské.

Min första tanke som slog mig var att det skulle befästa Staare (Östersund) som en mångkulturell stad oavsett etnicitet och religion, jag tycker att det skulle bli ett häftigt inslag i stadbilden och jag skulle inte tveka en enda sekund för att besöka den.


Det som ev kan bli sk smolk i bägarn är om den muslimska föreningen inte kan motstå en externa finansiär från Saudiarabien som viftar med dollar buntar, min oro för detta bygger på min kunskap om islam som jag har fått av araber som är djupt troende och som även har tidvis vistats i Saudiarabien.


Man måste känna till historien om Al-Mamlakah al Arabijah as Sáudijah för den staten bildades av Ibn saud som tillsammans med Abd al Wahab i mitten av 1700 talet och Wahab fick ett stor inflytande i Ibn sauds religions utövning och startade en puritansk fundamentalistisk reformrörelsen inom islam.


Idag är det kungen tillsammans med Ulamá som styr Saudiarabien med en järnhård hand och det är en totalitär ismamisk stat där mänsliga rättigheter sker på kungens välvilja tillsammans med ulema.


Wahbismen är nog den mest konservativa rörelsen inom alla form av religion, man skulle kunna säga att det mäktiga väktar rådet i Iran ligger i lä, för dom accepterar ingen fri tolkning av koranen.


Kvinnan i det moderna saudiarabien är underställd mannen och får inte vistas ute med främlingar och ska enligt den muslimska sedlighets polisen bära den heltäckande abayan och hennes liv är väldigt kontrollerat från den dagen hon föds.


Nä man får hoppas att den rörelsen aldrig får ett inflytande i dom svenska moskeerná,men dom har snirklat in sig via bidrag till den stora Moskén i Göteborg och det ska bli väldigt spännande att se vad det leder till.


Nä jag ser en Moské i Staare som ett mångkulturellt inslag som stärker Staare i sitt arbete för att vara ett mångkulturell stad..


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Keja - 23 februari 2011 09:14

Lopme Naestíe   Ankarede midsommarfirande samt Jokkmoks vintermarknad har jag besökt och bägge platsera har givit mig många härliga minnen som jag bär på, jag tänker inte så mycket på själva ställena även om dom ger starka intryck. Jag tänke...

Av Keja - 18 januari 2011 11:39

Rådhuset den sista röda borgen.   Jag har varit väldig sparsam med min kritik mot det Röd-gröna sammarbetet, men nu känner jag att det är dags att syna det ohelig sammarbetet i sömmarna lite närmare. Jag hade förhoppningar efter valet att Mp...

Av Keja - 1 december 2010 13:22

  Bjäller Klang..   Ja nu är det bara början av årets mest intensiva månad som kulminerar den 24 dec "Julafton"   Nu ska jag skriva min önsleista och den kommer innehålla både det ena och det andra.   1:Regeringen ratificerar Ilo-konven...

Av Keja - 25 september 2010 11:47

  Analys av valet 2010   Ja val kvällen blev som jag misstänkte en jätterysare man slets mellan hopp och förtvivlan,jag tror inte jag har varit med on något mera spännande för ena minuten så var SD inte i vågmästarposition för att nästa minut s...

Av Keja - 27 augusti 2010 16:45

Sen Sverigedemokraterna gick ut offenligt i media att vi samer äger en etnisk rättighet att bedriva våran kultur som innefattar språket,slöjden,rennäringen så kände jag mig oerhört förolämapd och hotad.   Jag har sen några veckor bedrivit en ren ...

Presentation


Välkommen till Stadslappen..

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards